Takaisin

GS-911 adapteri / kokemuksia

Julkaistu 13.6.2021 | Uutinen

Hommasimme kimpassa GS-911 -diagnostiikka-adapterin ja tässä lyhyesti taustaa:

  1. Ominaisuudet: pystyy lukemaan ja nollaamaan vikakoodit kaikista Gessun (ja muiden tuettujen bemareiden) ohjainlaitteista, esimerkiksi ECU, instrument cluster (mittaristo), ABS, ESA sekä suorittamaan adaptaatiot (servot jne), resetoimaan korjausarvot (esim suuttimien vaihdon jälkeen), ajamaan yksittäisiä testejä eri laitteille ja nollaamaan huoltomuistuttimen (asettamaan mieleisen huoltomuikkarin).
  2. Systeemin käyttöönotto on suhteellisen suoraviivaista, mutta osa ominaisuuksista edellyttää nettiyhteyttä valmistajan palvelimelle:
    1. Adaptaatiot ja ohjainlaitteiden manuaaliohjaus
    2. Huoltomuistuttimen nollaus
  3. Nämä rajoitukset on siksi, että laitteen “harrastajakäyttö” on rajoitettu 10 VIN-koodiin, joka rekataan valmistajalle. Rajoittamaton VIN-määrä on mahdollista saada rahalla, jolloin laitteen hinta on noin kaksinkertainen.

 

Mutta niihin kokemuksiin:

  • Helppo käyttää, onnistuu puhelimen ja tabletin (android, ios) apilla sekä pc:llä (win, mac). Läppärin käyttöliittymä on parempi hankalampien asioiden selvittämisessä, joissa tarvitaan isompaa näyttöä ja laajempia käppyröitä, mutta silloin ollaan todennäköisesti jo muutenkin "telakalla" mopon kanssa.
  • Jos laitteen nettiä edellyttäviä ominaisuuksia on tarkoitus käyttää muuallakin kuin omassa tallissa, silloin GS-911-purkin wifi ja nettiyhteys kannattaa toteuttaa mokullalla (3/4/5G). Mokkula, GS-911 ja luuri matkaan, niin kaikki onnistuu myös tien päällä kuten tallissa.
  • Ilman nettiyhteyttä onnistuu vikakoodien luku (ja ehkä nollauskin). Vikakoodien osalta on hyvä, että ohjainyksiköt keräävät historiatietoa, esim onko vika aktiivinen (nyt just päällä) vai onko ilmaantunut ja poistunut ja kuinka monta kertaa näin on tapahtunut. 
  • Laite myös ilmoittaa automaagisesti,  jos esimerkiksi ECU:n ja mittariston (instrument cluster) väliset parametrit eivät täsmää, kuten km-lukemat. Kaverin mopoa ihmeteltiin hetki, että mikäs toi häly nyt oikein on, ennen kuin (lukulasit kaivattuani) huomasin, että mittarissa vajaa tonni on enemmän kuin ECU:ssa. Ilmeisesti ECU on vaihdettu aikalailla alkuvaiheessa.
  • Laite tuo hurjasti näkyvyyttä pyörän sielunelämään, eikä tarvitse ainakaan kovasti arpoa, mistä päin vikaa alkaa harukoimaan. Hyvä muistaa, että vikakoodit ovat vain indikaatioita jostain, jonka ohjainyksikkö on rekisteröinyt tapahtuneeksi. Sillä toki pääsee hyvin pitkälle, mutta edellä mainittu kannattaa pitää mielessä, ennen kuin lähtee varaosaostoksille. Ilmoitus polttoainepumpun toiminnasta voi liittyä itse pumpun lisäksi esimerkiksi liittimien hapettumiseen.

Mielestäni tämä on must-hankinta, jos mielessä on vähänkään omatoiminen huoltaminen ja tutkiminen omalla asialistalla tai muuten reissaa paikoissa, jossa bemarin huolto on satojen kilometrien päässä. Saattaa olla harvassa ne paikat, joissa laitetta on suoraan hyllyssä. Ja jos edellä oleva vaikuttaa liian mutkikkaalta, niin sitä se ei todellakaan ole. Vika pikemminkin kirjoittajan ulosannissa.

-seppo-

 

https://hexcode.co.za/products/gs-911/