Takaisin

Kesäretki Suomen luontoon 2021

Julkaistu 21.7.2021 | Uutinen

Matkakertomus Mikan silmin

Lauantaiaamu aloitettiin 0%-oluella autokoman edessä.

Siitäpä hurautimme Salaisten kautta Kuusjoelle ja Häntälän notkon kautta Somerolle, jossa tutustuttiin Torronsuon näkötorniin, jossa osa meistä empi laitoksen tukevuutta.

Huolto keitti kahvit ja jatkoimme matkaa Liesjärven kansanpuistoon. Siellä suoritimme lyhyen kävelyn Kyynämöisen maisemaan, vastailtiin johonkin kyselyyn ja siitä suorittiin Keppana-kellariin jossa Jussi jo odotteli meitä. Ruokaimme ja matka jatkui Pilpalaan, jossa Lättiksellä jäätelöt. Lopella tankkaustauko, siitäpä Tervakosken kautta Turenkiin, Lammille

ja mutkateitä Vääksyyn hotelli Tallukkaan, jossa Jouko liittyi mukaan.

Pääsimme asiaan ja nauttimaan muutaman virkistävän oluen. Armoitettu Kalifimme ja Villekin ehti tilaisuuteen, sillä heillä oli ollut edustustehtäviä Padasjoella.

No iltaa vietettiin ja saatettiin jopa häiritä muita hotellin asiakkaitakin tarinoillamme, vaan ilma oli ollut hellettä koko päivän.

Sunnuntaina aamupalan jälkeen suunnistimme Evolle jossa ajeltiin kierros ja suoritettiin muutaman kilometrin metsämarssi joka palkittiin hernekeitolla luonnon keskellä. Evolta ajeltiin Padasjoelle tutustuttiin satamaan ja kiivettiin näkötorniin ihailemaan Päijännettä.

Ajeltiin pikkuteitä takaisin Tallukkaan: pieni tauko ja kohti Kanavaravintolaa jossa huitaistiin Pizzat helttaan. Kaunis ja helteinen päivä tämäkin. Perinteiset muutamat oluset ja yöunille.

Maanantaina kohti Petkeljärveä. Pulkkilan harju, Marjoniemen tie ja pikkutietä 4143 kohti Mäntyharjua , matkalla näimme miehen tietyössä hieman vajaavaisella varoitusjärjestelmällä, mutta ei onneksi osuttu. Jouko joutui helteestä johtuen jättämään retken keseken ja lähti kohti Kangasniemeä. Muut jatkoivat kohti Ristiinaa. Kävimme Brahen linnan raunioilla, Hurisalon maisematiellä ihastelimme Tiiralan kylämaisemaa, Pistohiekalla pysähdyttiiin ja Puumalan sillan yli kohti Partalan saarta ja Sulkavaa. Matkalla havaitsimme että huollon kartanluku kaipaa harjoitusta: yksi risteys 20 km matkalla ja siitäkin yrititimme mennä ohi. Lossimatkan jälkeen kohti Sulkavaa, josta edelleen Savonlinnan torille ja Kalastajan Kojulle. Uudet perunat  ja muikut naamariin. Pyörät tankattiin Prisman ABC-asemalla, josta edelleen Kerimäen ohi. Pysähdyimme Hummovaarassa tutustumassa Lönnrotin petäjään. Siitä matka jatkui Kitee-Tohmajärvi-Kovero, pysähdys Haarajoen museosillalla. Ilomantsin Petkeljärvellä olimme ennen seitsämää iltasella. Majoitus kuntoon ja iltasella saunottiin ja paistettiin makkaraa.

Hellepäivä tämäkin

Tiistaina aloitettiin aamupalalle, suurin osa ryhmästä tutustui alueeseen kävelemällä Kuikan kierroksen, matkalla kuultiin kuikan huutoa, kuvattiin tikkaa, noukittiin lakkoja ja katseltiin maisemia.

Päiväruon jälkeen ajeltiin katsomaan Möhkön ruukkia ja tutustuttiin melko uuteen sotamuistomerkkiin sekä käytiin rajalla kuvaamassa Möhkössä tavattiin pari naismotoristia Jyväskylästä.

Palattiin Majoitukseen: kypäräkaljat ja iltapalat

Hellepäivä tämäkin

Keskiviikkona aamupalan jälkeen aloitettiin matka kohti Hossaa.  Ilomantsissa tankkaustauko, siitä kohti Uimaharjua ja matkalla pysähdyttiin katselemaan Koitajoen Pamilonkoskea. Matka jatkui ja Kontiovaaran maisematiellä pidettiin kahvi taukoa ja katseltiin maisemia: Pankakoski ja Nurmijärvi.

Kohti Kuhmoa ja matkalla korreloitui ikävä asia: vasemmalle kääntyvä mutka, Tuli kookas matkailuauto vastaan ja yhdellä motoristilla oli ajolinja sopimaton ajautui ulos ja onneksi vain pyörä meni kurjaan kuntoon, mutta kuski selvisi  kohtuupienillä kolhuilla. Niinko Jussi sanos jotta Pojat oli jo siunaamassa - vaan nyt siunailtiin vain. Keräilimme irronneet osat kyytiin ja nilkuteltiin Kuhmoon. Suoriteltiin ruokailu, tuumailtiin asioita, nosteltiin pyörä kärryyn ja huoltoryhmä lähti viemään miestä ja pyörää Lapualle.  Muut suunnisti kohti Kainuuta. Raatteen portilla kahviteltiin, Juntusrannan kautta Hossaan, jopa pari poroakin nähtiin. Ymmi siellä Isossa majoitus talolla meitä ootteli, Seponkin piti siellä olla vaan työkiireet olivat vieneet miehen etelään Tulppion-reissulta.

Asetuttiin kämpille, soutuvenheellä olutta haettiin, huoltoauto kun oli keikalla. Saunottiin ja uitiin. Ekikin saavutti ryhmämme ja viimein Huoltoautokin saapui kolmen korvilla yöllä Hossaan.

Hellepäivä ja tapahtumarikas päivä

Torstaina tehtiin aamupalat, ryhmää osa lähti kävellen Hossan luonnonpuistoon ja luonto taloon, osa jäi toipumaan ja Ymmi karkas omille retkilleen jatkamaan metsäpolkujen ajelua. Kävelyryhmä sai pienen sadekuuronkin niskaansa, mutta helle vain jatkui. Ajelimme Hossan ympäristössä ja tarkastettin Julma Ölkky, jotta saimme  hyvällä omatunnolla kypäräkaljat nauttia. illan tullen sauna ja uinti kuului kuvioon sekä luonnollisesti makkaran paistoa.

Perjantaina kuitattiin majoitus, pyyhkästiin Hiljaiseen kansaan katsomaan, jotta viimevuotinen tarra oli paikallaan.

Hanski suoritti pienen matkatankkauksen ja Turjanhovilla kahvit/tankkaus, JP lähti kohti Kankaanpäätä ja muut Puolangalle, jossa pieni tauko. Utajärvellä (Muhoksen kautta) pidimme ruokatauon, josta Hanski erkani ja käänsi etupyörän kohti Keskisuomea. Muut jatkoivat kohti Hailuodon lossia, jossa jonoa oli pari tuntia.

Hailuodon maisema ja majakka katseltiin, palailtiin ja odoteltiin puolisen tuntia lauttaa.

Limingassa tankkailtiin ja Ylivieskaa kohti, kirkkoonkin piti tutustua, vaan hotelli kun löydettiin ja huoneet saatiin niin evästämään mentiin, hyvä ruoka.

Hellepäivä oli perjantaikin

Lauantaina oltiin aamupalan jälkeen jo ennen kahdeksaa pyörillä.

Toholampi, Kaustinen, Veteli, Vimpeli, Hoisko, Lehtimäki. Ähtärissä käytiin Jussin mökillä moikkaamassa. Tankattiin Ähtärissä ja edelleen Virrat ja Toriseva.

Sade oli seurana Juuipajoelta Orivedelle ja Kangasalan Vehoniemellä aurinko kuivatteli jo meitä.

Huoltoauto tankattiin Pälkäneellä ja käytiin Rönnvikin viinitilalla evästämässä ja huoltoauto mennä huristi ohi että heilahti

No viinit osteltiin ja kohti kotia Aulangon kautta. Keijo jatkoi kohti kotia, loput Hämeen Härkätietä mukaillen kohti Someroa. Pieniä hevosia väistellen

Somero-Kiikala-Suomusjärvi ja ehtoopäivän aikana kotona.

Helle jatkuu ja matkaa tuli arviolta reilut 2500 kilsaa, kävelyä arviolta 30-40 kilsaa ja useita erilaisia luontokohteita.